Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. A későbbiekben bármikor lehetősége van ezt módosítani, törölni.
Termékek Menü

Egészséges szénhidrátok? Vannak!!!

Egészséges szénhidrátok? Vannak!!!

Az étkezés egyik legjobban támadott területe a szénhidrát fogyasztás.

Tudomásul kell venni, hogy a napi kalória szükségletünk mintegy 30 -50 %-át szénhidrátokból fedezzük. Ezt esetleg átmenetileg lecsökkenthetjük, de hosszabb távon egészség károsodást okoz a szénhidrátok teljes megvonása.

Inkább azt kell magunkban tudatosítani, hogy milyen szénhidrátot és azokból mennyit fogyasszunk. Illetve melyek azok, amelyeket valóban, ha egy mód van rá ne fogyasszunk, vagy csak különleges indokolt alkalommal.

A szénhidrátoknak több csoportja van. Az egyszerű cukroktól a különböző összetett cukrokig, a keményítő és lényegében a rostokig.

Alapvetően azt le lehet írni, hogy minél egyszerűbb a cukor és minél jobban feldolgozott annál inkább óvatosan kell bánnunk vele.     

Az egyszerű cukrok közé tartozik a szőlő és a gyümölcscukor a répacukor nádcukor.

Itt mindjárt ki kell emelni, hogy ezeket tisztított formában csak szükség esetén érdemes fogyasztani. Gondoljunk arra, hogy cukorbetegek nehéz fizikai vagy szellemi munka után, ha még nem inzulinosok egy két szem szőlő cukrot bekapnak.

Vagy diákok egy kis csokoládét, visznek magukkal érettségire, vizsgára. Az agynak szüksége van az egyszerű cukrokra. Igaz, hogy akár zsírokból is a szervezet elő tudja állítani, de ajánlott erre a szervezetet csak végszükség esetén kényszeríteni. Ugyanakkor fogyókúránál pont a szükségesnél kevesebb szénhidrát fogyasztásával érhetjük el, hogy a zsírsejtjeinket lebontsa a szervezet és szénhidráttá alakítsa.

Visszatérve az egyszerű cukrokra. Miért mondjuk, hogy a barna cukor egészségesebb, mint a fehér kristálycukor. Mi a különbség a répacukor és a nádcukor között? Ha fehér cukorként esszük, akkor a szervezet számára semmi, de ha barna cukor formájában, akkor már több különbség van. A gyártási eljárás eltérő, és a barna nádcukor a szervezet számára hasznosabb mikro tápanyagot, egyéb összetevőket is tartalmaz. Ha már mindenképpen cukrot kell valamihez tenni, akkor a tudomány jelenlegi állása szerint hasznosabb a barna nádcukor. Két érdekesség. 1880-as évekig gyakorlatilag a répacukor is barna volt, de mikor eljutottak a feldolgozók odáig, hogy hófehér kristálycukrot tudtak előállítani, akkor több indokkal rászoktatták a fogyasztókat arra. A másik, hogy legtöbb esetben a barna répacukrot is nádcukor melasszal barnítják. Környezetvédelem szempontjából sem a legjobb a kémiai eljárással agyon tisztított fehér kristálycukor.

Ha az egyszerű cukrokról van szó, érdemes a mézet, a juharszirupot megemlíteni, Ezek ugyan egyszerű cukrokból állnak, de ugyancsak nagyon sok hasznos tápanyagot viszünk be a szervezetbe a fogyasztásukkal. A méznél érdemes megemlíteni, hogy ha pl. teához használjuk, akkor ne a forró teához adjuk, hanem fogyasztás előtt kb 60 fokos hőmérséklet alatt ajánlott a teával összekeverni, mert akkor az összes hasznos tápanyagot elfogyasztjuk és ez a szervezet számára nagyon hasznos. Még arra kell figyelni, hogy valóban jó méz lehet, hogy pont a virágpor allergiásoknak nem a legjobb.

Az egyszerű cukroknál nagyon kérdéses, hogy mi a helyzet az üdítő italokkal és a gyümölcs italokkal?

Az üdítő italok általában, csak cukrot, savat, aromát, színező anyagot, esetleg egy kis tartósítószert tartalmaznak. Ezekre ki lehet mondani, hogy ún. üres kalóriák, tehát a cukron kívül más szervezet által felhasználható tápanyagot nem tartalmaznak, tehát lényegében káros a fogyasztásuk. Ráadásul ezek közül az igazán sikeresek általában úgy vannak összeállítva, hogy akár egy két litert is sokan megisznak rövid idő alatt (pl. moziban egy film alatt). Ez olyan, mintha valaki 10-20 dkg kristálycukrot fogyasztana el egy ültő helyében. A máj nem tehet mást, mint ennek jelentős részét zsírként beépíti a szervezetbe. Tehát hizlalnak. Különösen a gyermekeket kéne nem csak óvni, hanem eltiltani ezektől az italoktól. Nagyon nehéz, mert sokszor a felnőttektől a barátoktól is ezt látják.

A 100 % gyümölcslevek egy teljesen más kérdés. Igaz, hogy mostanában találkoztam már ezeket is károsnak tartó cikkekkel. Én nem tudok egyetérteni vele. Egyrészt ezek tartalmazzák a gyümölcsben lévő tápanyagok jelentős részét, és ha tisztességes gyártótól vesszük, akkor csak a gyümölcsben lévő egyszerű cukrot tartalmazza, ugyanakkor nagyon sok értékes összetevő van benne. Ezekhez hozzá kell tenni, hogy ebben az esetben sem ajánlott egyszerre meginni 1 vagy 2 litert, mert akkor is túl sok lesz a cukor, de ha beosztjuk, és 1-2 decinként fogyasztjuk akkor léböjt kúrának ajánlható. Természetesen ezt nem érdemes egy max. két hétig folytatni. Talán a legjobb, ha heti egy napon iszunk csak rostos leveket.

Nagyon nagy kérdés a keményítő illetve az ebből készülő tészták, sütőipari termékek. Ezeket nem dolgozza fel olyan gyorsan a szervezet, ha túlzottan feldolgozott lisztről, főleg búzalisztről van szó. Megint ismételhetem magamat, hogy az ebből készült és fogyasztott étel üres kalória. Amitől inkább hízunk, mint jóllakunk. Egy magunkon is tapasztalható példa, hogy „jó” száraztésztából készült túrós vagy sajtos tésztát eszünk ebédre 2-3 óra múlva éhesek leszünk, és ismét enni fogunk. Az így elhízott emberekre azt a kifejezést használják, hogy éhezéses kövérség. Az oka nagyon egyszerű. A szervezet hiányolja azokat a tápanyagokat, amelyeket a szervezet nem kap meg az üres kalóriákkal jelzi, hogy még kell enni.

Ha már a búzánál tartunk, használhatjuk a teljes kiőrlésű gabonákat, Tönköly búzát, teljes kiőrlésű zabból, vagy rozsból készült termékeket. Nagyon jó, ha olajos magvakat, vagy azokból készült lisztet keverünk hozzá. 

Talán még egy adalék, a finomított gabonák használhatóságáról. Az olasz konyha egyre elfogadottabban a világ legjobb konyhája. Köztudott, hogy sok tésztát, pizzát esznek. Ugyanakkor az olaszok nem tartoznak az elhízott népek kategóriába. De! Az olasz háziasszony a tésztához pesztót használ, vagy éppen amit otthon talál, sok paradicsomot és egyéb zöldségfélét esznek. A pizzára szintén minden hasznos dolgot rátesznek. Nem túl vastag tésztával dolgoznak. A tönkölyből készült tészták ott is egyre jobban terjednek. Tehát nem üres kalóriaként fogyasztják a tésztaféléket.

Ezt kell megtanulnunk nekünk is!

Jó étvágyat, egészséges szénhidrátokat!

Burián László

élelmiszeripari tanácsadó  

    

blog comments powered by Disqus