Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. A későbbiekben bármikor lehetősége van ezt módosítani, törölni.
Termékek Menü

Chia mag - szuper food – majdnem gyógyszer

Chia mag - szuper food –  majdnem gyógyszer

A chia mag hivatalos néven azték zsályamag. Általában nem szívesen mondom élelmiszerre, hogy szuper food, mivel a legtöbb élelmiszer valamilyen formában szuper food is, szinte mindegyikre szükségünk van és mindegyiknek van fontos szerepe az emberi szervezet számára. Oda írtam azt is, hogy majdnem gyógyszer. Nagyon sok jó gyógyhatása van, de a fogyasztását is mértékkel ajánlják, a nagy mennyiségű fogyasztása veszélyes lehet, valamint előfordulhat egyes esetekben kellemetlen mellékhatás jelentkezése. Tehát akinek szükséges kellő odafigyeléssel javasolt fogyasztani. De csak tudatosan, és ha valóban szüksége van rá.

Szeretnél egészségesen étkezni, de annyi tápanyaggal amennyire valóban szükséged van? A chia mag ezen a téren valóban teljesíti igényeinket.

Magas az omega 3 zsírsav tartalma és ehhez optimális az omega 6 zsírsavtartalma. Mivel sok vizet tud magába szívni így könnyen telít. A benne lévő tápanyag tartalom miatt egy gyümölcsös puding reggelire ebédig nem leszünk éhesek.  Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy mivel sok vizet magába szív, növelni kell a folyadék bevitelt.

Chia mag

Mi a chia mag? Mexikói gabona féle több mint 4000 éve ismert. Az aztékok, inkák nagy mennyiségben fogyasztották, és ők is úgy kezelték, hogy az egyik leghasznosabb élelmiszer. Csata előtt a harcosoknak adtak belőle, erősítő szerként. Növelte az ö állóképességüket is.

Európába az 1500-as években hozták be a spanyolok. Akkor itt is népszerű volt, majd eltűnt, vagy legalábbis csökkent az ismertsége.

Az elmúlt években lett nagyon ismert újra az egész világon. Nem véletlenül. Odafigyelve valóban nagyon egészséges. 

Mit is tartalmaz a chia mag, az azték zsálya mag. Nagyon sok értékes anyagot. Valóban szinte gyógyszer. Ennek megfelelően naponta nem ajánlott, 15 g-nál többet fogyasztani. Mint a gyógyszernél ajánlott a fogyasztandó mennyiség, ha többet fogyasztunk az akár méreg is lehet. Ezt figyelembe kell venni.

Tehát a napi ajánlott adag tápanyag tartalma: kb 4,5-5 g zsír amelynek kb. a fele omega 3 zsírsav. 2 g fehérje az ember számára ideális aminosav összetétellel.

Fontos, hogy magas a kálcium, mangán, magnézium, foszfor tartalma. B12 vitamin is tartalmaz, amihez általában a vegetáriánusok csak étrend kiegészítővel tudnak hozzájutni. Fontos összetevő még a folsav, bór cink.

Ha ezt gyümölccsel együtt fogyasztjuk, úgy gondolom, nem kell magyarázni, hogy micsoda egészség bomba.

Meg kell említeni, hogy magas az antioxidáns tartalma, aminek két előnye van. Az antioxidánsoknak nagyon jó a rákmegelőző hatása. Ezen kívül azért is lényeges, mert ha antioxidáns tartalmú gyümölccsel készítjük az ételt, pl. pudingot. Az relatíve hosszabb ideig tartós. Amit reggel nem ettünk meg, délelőtt ehetünk belőle.

A már említett 15 g-os napi adagot fel kell tüntetni a csomagoláson. Csak zárt csomagban lehet a fogyasztónak kiszolgálni NÉBIH előírás szerint.

Nagy előny a chia magnak, hogy csökkenti a vérnyomást, a koleszterin szintet, és szabályozza a vércukor szintet is. Ezeket is figyelembe véve javítja szívbetegség kialakulásának az esélyét.   

Jelenlegi ismereteink szerint glutén mentes, így sok esetben max. 25 %-os mennyiségben süteményekbe tehetjük liszt, vagy éppen tojás kiegészítésére.

Mint fogyókúrás szert is emlegetik, de ez még tudományosan nincs bizonyítva.

Nem egyértelmű a szakirodalomban, hogy aprítva vagy egészben fogyasszuk. Talán azt tudnám legjobban ajánlani, hogy mosás majd kb. négy órás áztatás után keverjük egyéb élelmiszerrel és így fogyasztva biztosan felszívódik minden tápanyag a szervezetünkben. A mosást azért emeltem ki, mert ahonnan érkezik a mienktől teljesen más mikróflóra van, ne magunkon kísérletezzünk!

 Talán összefoglalva, nem írom, hogy nélkülözhetetlen, de biztosan hasznosan egészíti ki étrendünket. Kár lenne kihagyni. Ugyanakkor mindenképpen óvatosan bánjunk vele. Sokszor leírom, hogy egyetlen élelmiszert nem szabad túlzásba vinni, mert könnyen ellenünk fordul.

Jó étvágyat, egészséges élelmiszert, egészséget minden olvasónak!

Burián László élelmiszer ipari tanácsadó

 

 

 

blog comments powered by Disqus