Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. A későbbiekben bármikor lehetősége van ezt módosítani, törölni.
Termékek Menü

Laktóz intolerancia - tej helyettesítés

Laktóz intolerancia - tej helyettesítés

Mitől alakul ki a laktóz érzékenység, miért egyre izgalmasabb kérdés a laktózmentes italok fogyasztása.

Lehet, hogy veszélyes terület, mert nagyon függ a válasz attól, kinek tesszük fel a kérdést. Egy valami viszont biztos, hogy akit ez érint, annak megoldás kell, és ha lehet ezt a táplálkozással kell megoldania.

Miért nehéz kérdés? Egy enzim hiánya illetve csökkent működése okozza általában, de egyéb táplálkozási zavarok pl. glutén érzékenység is okozhat, felnőtteknél laktóz érzékenységet.

Amiben egyetértés van, hogy normális esetben, a születés után még teljesen normálisan működik a laktóz lebontás, termelődik az enzim, ami az embernél kb. 2-3 éves korban folyamatosan csökken 50-100 % is lehet ez a csökkenés.

Mindenképpen érdekes, hogy a hagyományosan nem tej fogyasztó országokban ez 95-100 %-os is lehet. Csak egy példa a wikipédiából: Az európai- ausztrálok kb. 5%-ban laktóz érzékenyek, az őslakosság 90-100 %-a.

Vagy még egy, az amerikai őslakosság 100 %-ban laktóz érzékeny.

Ugyanakkor pásztornépeknél az a tapasztalat, hogy életük végéig nem alakul ki laktóz érzékenység.

Talán saját példámat is leírhatom (tudom nem statisztika) kis gyermekként kecsketejet kaptam szüleimtől már nem tudom megkérdezni miért, de azóta is szeretem. Tejet gyakorlatilag mindennap iszom, és semmi jele, hogy bármi problémám lenne. Hozzáteszem, hogy nagyon nehezen szoktam rá a pasztőrözött tejre, és mai napig nem szeretem az UHT tejet.

Ezt nem véletlenül írtam ide. Az ipar lényegesen megváltoztatta a tej feldolgozását. Lényegében szétszedi, felaprítja, majd újra összerakja. Iparban dolgozó szakemberek fogalmaztak úgy, hogy ez is lehet oka, hagy napjainkra lényegesen megnőtt a laktóz érzékenyek száma.

Hogy a kép még ártalmasabb legyen, Varga Dóra szerint a laktóz intolerancia a cukorbetegség előszobája.

Nem kell belépnünk az előszobából, de oda kell figyelnünk. Akár a tejből készül laktózmentes tej, vagy tejtermék, (tejszín, vaj, túró), akár a növényi alapanyagokból készült tej helyettesítőket, fogyasztanak a magasabb cukor vagy szénhidrát tartalommal számolni kell.

Természetesen, aki tej allergiás az nem ihat állati tejből készült tejet.

Az nem véletlen, hogy időnként tejpótló elnevezést használok, mert a növényi alapanyagok, a tejtől teljesen eltérőek, más a szénhidrát, a zsír a fehérje tartalmuk. Sőt egymással sem helyettesíthetők.

Ennek megfelelően a növényi termékeknél nagyon oda kell figyelni, hogy melyiket válasszuk. Szerintem az a leghelyesebb, ha bizonyos időközönként váltjuk a fogyasztott terméket, nehogy a szervezetben valamiből túl sok legyen, vagy éppen hiánybetegség alakuljon ki.

 

Mindezek után nézzünk néhány növényi tejet, hogy könnyebb legyen a tájékódás.

A Biopont bio zabitalával kezdem, mert a szükségből előnyre tehetünk szert. Kiváló gasztronómiai értéke miatt azoknak is javasolt, akik tényleg csak tej pótlásként fogyasztják. Lehet fogyasztani önállóan, de tésztába vagy reggeli italként, de kávéba is. A zab magas magnézium tartalma is indokolja, hogy hetente legalább egyszer helyezzük el az étrendünkbe.

A zab ital kiváló kalcium, vas, kálium és foszforforrás.

Azért itt is fel kell hívni a figyelmet, hogy a cukorbetegek számoljanak a viszonylag magas 9 %-os szénhidrát tartalommal, amelyből 5 % cukor.

Ugyanakkor a magas rosttartalom miatt viszonylag jól telit tehát az éhség érzetet jól csökkenti. Mint mindig itt is az a lényeg, hogy mindenki magának találja meg az ideális fogyasztási mennyiséget és gyakoriságot. Nem szabad kihagyni, egy próbát mindenképpen megér.

 

Alpro cukormentes mandulatej

Ha választani kell talán az egyik legkiválóbb választás a tejhelyettesítők közül a mandulaital, különösen, ha cukor mentes.

Nagyon nagy előnye, hogy finom, önállóan is megállja a helyét az étrendünkben, cukorbetegek és vegánok is nyugodtan fogyaszthatják.

Az összes előnyét nem tudom felsorolni. Nem csak a hely hiánya miatt, de valószínűleg több van, mint amennyit én tudok. Feltétlen előnye, hogy alacsony a kalória tartalma, fogyókúrázóknak lényeges.

 Nem tartalmaz koleszterint és telített zsírt, viszont kedvező a telítetlen zsírsav összetétele, többek között számottevő az omega-3 zsírsav tatalma. Így szívbarátnak nevezhetjük.

Azzal együtt, hogy a tejhez képest alacsony a kalcium tartalma a D vitamin viszont segíti a csontképződést. Az E vitamin és a különböző antioxidánsok pedig a szép feszes bőrt biztosítják, valamint csökkentik a közvetlen napsugárzás káros hatását.

Itt is meg kell jegyezni, hogy az alacsony kalcium tartalom miatt ezt az elemet ajánlott egyéb magas kalcium tartalmú élelmiszerrel pótolni.

A natúr fogyasztás mellett ebben az esetben is különböző variációkban is érdemes megkóstolni.

 

Kókusz ital

A laktóz érzékenység nagyon sok esetben egybeesik a glükóz intoleranciával. Az mangán hiányt okozhat a szervezetben. A kókuszital viszont jelentős mennyiségű mangánt tartalmaz, tehát ebben az esetben is érdemes a kókusz italt választani, természetesen nem cukrozottat.

Ezzel összefügg, hogy a testsúly karbantartásában és esetleg csökkentésében is segít.

Ebben az esetben is a magas magnézium tartalom javít az izmok karban tartásában, sőt az esetleges izomgörcs gyors feloldásában.

Tehát egy jó erős edzés után is érdemes kókuszitalt fogyasztani.

A mandula italnál jeleztem, hogy alacsony a kalcium tartalma, a kókusz ital viszont magas kalcium és foszfát tartalmú Így a csontozat jó karban tartalmazásában segít.

Úgy gondolom érdemes megjegyezni, hogy magas cink tartalma a prosztata egészséges működésében is segíti a szervezetet. Egyelőre még csak előzetes vizsgálatok vannak, amelyek arra utalnak, hogy a rákos sejtek fejlődését gátolja vagy legalább is nehezíti.

 

Kicsit összefoglalás jelleggel, a tejhelyettesítőket étrendünk gazdagítására nagyon jól alkalmazhatjuk, természetesen van, akinek létfontosságú.

De a lehetőségek szerint variáljuk a különböző termékeket és ne felejtsük el, hogy ezek az italok a tejhez képest kevesebb fehérjét tartalmaznak. Annak a pótlásáról a megfelelő vegyes táplálkozással gondoskodnunk kell.

 

Burián László

Élelmiszer tanácsadó

 

blog comments powered by Disqus